Wednesday, July 3, 2019

Apa? Takkan sebab ni je boleh jadi jerawat?

Iya. Sebab ini saja. Tapi percayalah, jerawat bukanlah berlaku semalaman. Ianya mengambil masa dua hingga tiga minggu sebelum itu.

Proses pembentukan jerawat

Apa punca biasa berlakunya jerawat ini?

Sel-sel kulit kita sentiasa diperbaharui, dan sel-sel kulit lama yang dah mati ni, mereka boleh terkumpul di dalam pori-pori kulit kita. Iya, sebab tu la pentingnya korang pakai scrub dan mask. Kalau ada bajet lebih sikit, boleh guna facial brush macam Skinvigorate cleansing brush ni untuk membantu buang sel-sel kulit mati secara lembut.  Tekan sini untuk info Skinvigorate



Kemudian, minyak yang dihasilkan oleh pori muka kita ni akan bercampur dengan sel-sel kulit mati tadi dan membentuk plug. Kita namakan dia plug sebab dia bersifat menutup atau menghalang.


Jadi, plug yang dihasilkan itu, akan memerangkap minyak yang dihasilkan secara semula jadi oleh kulit kita tadi. Bila minyak yang dihasilkan asik terperangkap saja, tak boleh keluar macam biasa, ini lah yang menyebabkan pori-pori kita membesar/melebar/ gemuk.

Tu, nampak tak plug tu memerangkap minyak. Jadi tersumbat la liang pori kita

Haaa, lepas tu apa lagi, bakteria P. acnes hidup subur, lagi-lagi kalau korang jenis malas basuh muka, jenis biar je muka, haa lagi la dia suka membiak. Bakteria ni akan mencetuskan kontroversi, eh salah, akan mencetuskan reaksi yang boleh menyebabkan pori kita merah, bernanah dan bengkak. Jadilah jerawat.

Bakteria P.acnes penyebab jerawat

Jadi kawan-kawan sekalian, apa yang dapat kita rumuskan kat sini? Iya, pandai, kesimpulannya, kita kena lah jaga kebersihan muka. Itu paling asas. Tak termasuk masalah hormon, genetik, salah pakai produk ke apa lagi tau. Ini yang paling asas kenapa jerawat terjadi.

Selain jaga kebersihan muka dan tempat korang tinggal, diet yang seimbang dan senaman pun kena la amik kira kan.

Tapi kalau dah keluar jerawat juga, kita nak buat apa sis Faz? Takpe, sebab tu la banyak ubat jerawat diluar sana. Mari kita tengok apa yang Faz nak tawarkan. Mari..mari..

CLEARPROOF ACNE SYSTEM

Mary Kay juga mempunyai rangkaian penjagaan wajah untuk kulit berjerawat (mild to moderate acne). Set tu kita panggil CLEARPROOF ACNE SYSTEM.

Apa yang bestnya pasal set ni? Set Clearproof ni dia punya super power ialah Salicylic acid. Salicylic acid ni dia bertindak macam penggelupas (exfoliant) untuk menggalakkan dan memudahkan pembuangan sel-sel kulit mati. Selain itu, daLam set Clearproof ini juga dia ada tujuh jenis ramuan botani PENENTANG JERAWAT!

Seperti yang ramai ketahui, Mary Kay memang menggunakan keistimewaan dan kebaikan daripada ekstrak-ekstrak botani ni, jadi jangan memandang rendah pada pokok tau! Jom tengok apa yang ada dalam set ni. Set ni ada:


  1. Canadian Willowherb
  2. Burdock Root
  3. Sea Heather
  4. Charcoal
  5. Koalin and Bentonite Clays
  6. Honey Suckle and Navy Bean Extract
  7. Avacado
Kelebihannya? korang cari la sendiri, aku malas. Tulis panjang-panjang pun bukan orang baca.hahahahaahahha. Tapi Faz nak bagitahu satu la, meh sini Faz suap info meh..nak tahu tak, kenapa depa guna arang? Sebab arang aktif ni dia bertindak macam megnet untuk unclog pores. Pastu dia boleh serap minyap dan mengurangkan la berkilat muka korang tu. Agitu.

Jadi, kalau korang ada masalah jerawat boleh saja hello-hello Faz di talian dibawah ini, untuk rundingan kulit percuma!


Sehingga berjumpa lagi di lain rencana!

Faz Kamal,
Perunding Kecantikan Anda.

No comments:

Post a Comment

Peluang Pendapatan Hanya Di Rumah!

Assalamualaikum & hai dear, Adakah anda berminat untuk menjana pendapatan tambahan dari rumah? Kami menawarkan peluang perniagaan penjag...